No Other MV

Monday, March 2, 2009

Jeram Sanitary Landfill

Sabtu lepas, aku and all my classmates pergi satu field trip yang amat menarik sekali....huhuhu. Trip ke landfill (Jeram Sanitary Landfill)....!!! Trip ni satu kemestian untuk lulus exam. tapi ni bukan first time aku ke landfill, first experience aku ke landfill dalam tahun 2006 (Ayer Hitam Landfill). Landfill tu kat Jeram, Selangor, lebih kurang dalam satu jam setengah dari UM. Untuk trip ni, budak-budak undergrad pun join skali. Jeram Sanitary Landfill baru beroperasi dalam 2 tahun, menggantikan Ayer Hitam Landfill yang dah ditutup. Jeram landfill ni jauh dari kawasan perumahan & terletak kat kawasan palm oil estate.

Sampai kat landfill tu dalam jam 9.30 pagi. Briefing dengan landfill engineer agak lama & explaination yang diberikan agak menarik. Habis briefing, kami dibawa melawat ke tapak landfill (depan office admin je) tapi xde la sampai ke tempat sampah-sarap tu. Kami hanya memandang dari jauh. Aroma dari sampah tu memang 'wangi yang teramat', walaupun pakai mask, tetap tak boleh nak cover bau tu.....huhuhu. Then, kami melawat leachate treatment plant. Since baru je belajar pasal wastewater treatment, paham gak apa yang officer tu cakap. Lama gak berkampung kat treatment plant......dalam 1 lebih kami gerak dari landfill tu. Singgah makan kat Meru dalam setengah jam. Aku tidur dengan nyenyaknya dalam bas sepanjang perjalanan balik. Sampai kat UM jam 3.30 pm, sampai rumah dalam 4 lebih. Pastu terus sambung tidur......Memang penat gile!!!! Yang tak best nya, report field trip kena submit rabu ni. Dah la banyak assignment yang tak siap lagi ni. Presentation slide untuk rabu ni pun tak siap lagi. huhuhuhu..........

4 comments:

Anonymous said...

salam..bole x aku nk tgok report ko pasal landfill kt jeram nie?yg berharap - aQim_4@yahoo.com ^^

Anonymous said...

aku pun baru balik dari sana pagi tadi..one trip dgn rakan lain.. yg pasti aku balik pun aku penat giler.... tido yg melampau2 aku pun tak tau kenapa..haha.. waste water..treatment? try g salcon kat negeri sembilan... sana pun best nak tgk treatment dia...

Anonymous said...

salam...nampak betul2 educational..bole share contact no jeram landfill ni..nk buat trip ke sana...firdaussekuk@rocketmail.com

MiRa^^ said...

Sorry i forgot the contact number already. this trip was in 2009. That was almost 4 years ago...

Saranghae!!!

Super Junior Fighting!!!!